Hrvatski savez udruga invalida rada uputio je Prijedlog za iniciranje hitne dopune članaka Zakona o socijalnoj skrbi
Broj: 229/2022
Zagreb, 26. listopada 2022. godine
MINISTARSTVO RADA, MIROVINSKOG SUSTAVA, OBITELJI I SOCIJALNE POLITIKE
Predmet: Prijedlog za iniciranje hitne dopune članaka Zakona o socijalnoj skrbi
Poštovani ,
Članak 51. Zakona o socijalnoj skrbi (NN br.119/22 ) glasi:
Zapreke za priznavanje prava na osobnu invalidninu
Članak 51.
Pravo na osobnu invalidninu ne priznaje se osobi:
1. kojoj je priznata usluga smještaja ili organiziranog stanovanja sukladno odredbama ovoga Zakona ili drugim propisima
2. koja osobnu invalidninu ostvaruje prema drugim propisima
3. koja doplatak za pomoć i njegu ostvaruje prema ovom Zakonu ili drugim propisima.
Predlažemo da se članak 51 . Zakona o socijalnoj skrbi nadopuni tako da sada glasi:
Zapreke za priznavanje prava na osobnu invalidninu
Članak 51.
Pravo na osobnu invalidninu ne priznaje se osobi:
1. kojoj je priznata usluga smještaja ili organiziranog stanovanja sukladno odredbama ovoga Zakona ili drugim propisima
2. koja osobnu invalidninu ostvaruje prema drugim propisima
3. koja doplatak za pomoć i njegu ostvaruje prema ovom Zakonu ili drugim važećim propisima.
O b r a z l o ž e nj e:
Potrebno je izjednačiti pravni položaj osoba s invaliditetom koji su ostvarivali doplatak za pomoć i njegu u sustavu mirovinskog osiguranja prema starim zakonskim određenjima Zakona o mirovinskom osiguranju, o navedenom pravu, te su stavljeni u neravnopravni položaj u odnosu na druge osobe s invaliditetom korisnike osobnih invalidnina, jer se radi o stečenim pravima kojih se ne mogu odreći, niti zatražiti i ostvariti pravo na mirovanje navedenog prava. Navedenom inicijativom dana je mogućnost da se iznos ostvarene osobne invalidnine umanji za iznos doplatka za pomoć i njegu iz sustava mirovinskog osiguranja.
Nastavno, nadopunom članka ostvarene su zakonske pretpostavke za trajno rješenje problema i za potrebe najavljenog nacrta Zakona o inkluzivnom dodatku, ispravljanja diskriminatornog položaja korisnika navedenog stečenog prava (doplatka za pomoć i njegu), u odnosu na ostale osobe s invaliditetom, te činjenici da zbog IV. stupnja funkcionalnosti i teškog invaliditeta ne ulaze u korisničku skupinu za ostvarivanje prava na osobnu invalidninu iz sustava socijalne skrbi.
Navedena je nadopuna u skladu s Konvencijom UN o pravima osoba s invaliditetom čl. 28.
PRIMJERENI ŽIVOTNI STANDARD I SOCIJALNA ZAŠTITA
1. Države potpisnice priznaju pravo osobama s invaliditetom na odgovarajući životni standard za njih i njihove obitelji, uključujući odgovarajuću prehranu, odijevanje, stanovanje, kao i na stalno unaprjeđenje životnih uvjeta te će poduzeti odgovarajuće korake kako bi zaštitile i promicale ostvarenje ovog prava bez diskriminacije na osnovi invaliditeta.
2. Države potpisnice priznaju pravo osoba s invaliditetom na socijalnu zaštitu i na uživanje tog prava bez diskriminacije na osnovi invaliditeta, te će poduzeti odgovarajuće korake kako bi zaštitile i promicale ostvarenje ovog prava, uključujući i mjere u svrhu:
(a) osiguranja jednakog pristupa osoba s invaliditetom čistoj vodi i osiguranja dostupnosti odgovarajućih i financijski pristupačnih usluga i drugih vrsta pomoći vezanih uz potrebe koje proizlaze iz invaliditeta;
(b) osiguranja pristupa osoba s invaliditetom, posebice žena, djevojaka i osoba starije životne dobi s invaliditetom, programima socijalne zaštite i programima smanjenja siromaštva;
(c) osiguranja pristupa državnoj pomoći osobama s invaliditetom i njihovih obitelji koje žive u uvjetima siromaštva kako bi podmirili izdatke vezane uz invaliditet, uključujući odgovarajuću obuku, savjetovanje, financijsku pomoć i povremenu pomoć u kući oko skrbi za osobu s invaliditetom;
(d) osiguranja pristupa osoba s invaliditetom javnim programima stambenoga zbrinjavanja;
(e) osiguranja ravnopravnoga pristupa osobama s invaliditetom programima i beneficijama mirovinskog osiguranja.
Ustavna osnova za donošenje ovoga Zakona, sadržana je u odredbama članka 3. i članka 58. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske (“Narodne novine broj 56/1990, 135/1997, 8/1998, 113/2000,124/2000, 28/2001, 41/2001, 55/2001, 76/2010, 85/2010, 5/2014), i Zakona o suzbijanju diskriminacije.
S obzirom na navedeno, predlažemo da inicirate hitnu dopunu Zakona o socijalnoj skrbi.
S poštovanjem,
Izvršni direktor
dipl. iur. Sokolaj Leke
Predsjednik
Ante Štulić
Na znanje:
- Ured pravobraniteljice za osobe s invaliditetom
- Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike
- Sabor Republike Hrvatske, Ured za zakonodavstvo
- Zajednica saveza osoba s invaliditetom Hrvatske